Mentor

Úvodní informace

Od akademického roku 2020/21 dostane každý student 1. ročníku bakalářských programů FM, MIT, MMOD mentora z řad pedagogů nebo doktorandů matematické sekce. Speciálně je úkolem mentora:

  • dohlédnout, aby student nepodcenil začátek studia a případné problémy začal řešit včas
  • podpořit studenta v případě problémů se studiem a pomoci mu nalézt řešení
  • zorganizovat za semestr alespoň 3 schůzky se studentem, dvě na začátku semestru a jednu před zkouškovým obdobím
  • je vhodné také po ukončení 1. semestru udělat vyhodnocení mentora. Tato schůzka by mohla být na konci března.

Chceme pomoci dostatečně nadaným studentům, kteří z nějakých důvodů ve studiu selhávají, například kvůli nedostatečné přípravě ze střední školy nebo kvůli podcenění obtížnosti našeho studia. Mentor takovým studentům poradí, jak řešit jejich problémy se studiem. Vytváří na ně mírný tlak, aby od začátku studia poctivě studovali.

Na začátku semestru se garant programu sejde se svými mentory a vysvětlí jim všechny nejasnosti.

Po zápisu studentů garant programu přidělí studenty mentorům. Mentor povede malé jednotky studentů. Další organizace schůzek už bude v kompetenci mentora.

Statut mentora

Mentor je rodina studenta na akademické půdě.

Svými zkušenostmi pomáhá studentovi orientovat se v obtížném studiu na MFF. Pomáhá mu rozlišit podstatné a nepodstatné věci při studiu, přejít od středoškolského k vysokoškolskému pojetí výuky matematiky. Současně na studenta vytváří mírný tlak, který by měl už v počátcích studia studenta přimět k systematické práci. Cílem je předejít podcenění studia a nahromadění úkolů a povinností ve zkouškovém období.

Mentor se se studenty schází podle potřeby, minimálně však třikrát za semestr. První dvě schůzky by měly být hned na začátku semestru. Jejich cílem je navázání kontaktu a usnadnění přechodu ze střední školy na MFF. Tyto schůzky by také měly studentovi vysvětlit, jak se na výuku připravovat, a to, že bez systematické práce bude studium jen obtížně zvladatelné. Schůzka před zkouškovým obdobím by studentovi měla pomoci s organizací zkoušek.

Mentor se studenty řeší spíše systematické věci týkající se studia, např. jak se připravovat na výuku, jak získat početní praxi, jak se učit teorii apod. Je možné ale také diskutovat konkrétní matematické problémy.

Odpovědi na některé otázky

Otázka: Je vhodnější mít schůzky se svými studenty hromadně (což by šetřilo čas a může být vhodná i interakce mezi studenty) nebo individuálně (diskrétnost)?.

Odpověd: Myslím, že je lepší začít s individuálními schůzkami. Podle toho, o jaké studenty se budete starat, je potom možné s nimi domluvit i jiný způsob. Záleží to na Vašem odhadu.

Otázka: Plánujete nějaké společné informativní setkání mentorů před začátkem semestru?

Odpověd: Ano. Zdá se, že setkání mentorů před začátkem semestru je nezbytné.

Otázka: V případě neblahého vývoje studentových výsledků je zodpovědnost čistě na osobě studenta. Jeho mentora nebude nikdo za tuto skutečnost popotahovat. Vnímám to správně?

Odpověd: Ano. Mentor studentovi pomáhá, jak může. Odpovědnost za studentovo studium ale zcela leží na studentovi.

Pedagogická rada MS

Příští schůzka: zatím není naplánovaná

Mentor

K akreditaci

Stránka o přípravě akreditace bakalářského studia v roce 2017 a navazujícího magisterského studia v roce 2018.

Co je nového

  • Na stránce Analýzy, rozbory, dokumenty byly zveřejněny výsledky analýz úspěšnosti studentů bakalářského studia do konce ak. roku 2018/19.

    6.11.2019