Ohlédnutí za 14. letní školou v přírodě
Dobřichovice, 1.-.5. července 2007
Dobřichovické „letní školy v přírodě“ jsou místem, kde se na počátku prázdnin
scházejí učitelé matematiky ze škol základních a středních s budoucími učiteli
matematiky a s učiteli budoucích učitelů
matematiky.
Léto a krásné prostředí mateřské školy a její rozlehlé zahrady jsou spolutvůrci
atmosféry spolupráce a přátelství, v níž se odehrávají přednášky, semináře,
samostatné práce i nezbytné kuloáry a
večerní zpěvy s besedami.Je pravda, že tentokrát přijelo méně účastníků ze
základních a středních škol, protože učitelé jsou přetíženi (a také znechuceni)
množstvím zejména administrativní práce související s problematickou reformou
školství.
Přednášky a semináře na letní škole byly
tématicky zaměřeny zejména k rozšíření matematického vzdělání a znalostí o
vývoji českého školství v historii, další semináře a konkrétní pracovní
činnosti k tvorbě modelů, motivaci a „zážitkům z práce“ na ménětřídní škole a
konečně besedy a kuloáry k palčivým problémům současných škol (úpadek znalostí,
kázně a pečlivosti, rozumné využívání
internetu atp.).
Přehledný program letní školy
(A)
Přednášky
· Prof. Peter Schreiber (Universita Greifswald, NSR):
Language, Logic and Mathematics (s překladem)
· PhDr. František Morkes: České školství v proměnách
časů
· Doc. Emil Calda. CSc.: Kombinatorika pro malé i velké
· Mgr. Martin Melcer: Záludnosti finančnictví – úvěry
· Mgr. Oldřich Hykš: Fullereny v architektuře
(B)
Semináře a dílny
· Bc. Petra Surynková: Kinematická geometrie – motivace,
experiment, užití (pro SŠ)
· Bc. Vlasta
Chmelíková: Pravidelné mnohostěny – úlohy
· RNDr. Jana
Olejníčková:, PhDr.: Modely krychle a geometrické hrátky
· RNDr. Magdalena Hykšová, Ph.D.: Prezentace na
internetu
· Bc. Luboš Moravec: Volné programy pro matematiku ke stažení
ze sítě
· RNDr. Jarmila Robová, CSc., Bc. Jaroslav Richter:
Ukázky výhodného užití matematických programů ve škole
· Mgr. Božena Musilová, Mgr. Petr Musil: Hodina
matematiky – výuka
(C)
Diskuse, Kuloáry,
nápady
· Topologie v praxi – drátenická předehra (aneb jak se cítí začátečník
poučovaný začátečníkem)
· Problémy a organizace práce učitele na ménětřídní
škole (Musilovi)
· Didaktické drobnosti a motivace (Šarounová)
· Debaty o školách, o zkušenostech z praxe, vhodných
pomůckách a reformě školství
První večer jsme měli možnost seznámit
se se sbírkou poštovních známek s matematickou tematikou, kterou prof.
Schreiber doprovodil výkladem .
Účastníkům letní školy byla nabídnuta řada
materiálů pro školy či k sebevzdělání. Z
nakladatelství Prometheus to byly matematické texty Deset geometrických transformací
(Kuřina) a Máte rádi kružnice? (Boček – Zhouf), z edice historických osobností
svazky Descartes (Bečvář), Tycho Brahe (Jáchym), Koperník (Štefl), Archimédes
(Bečvář – Štoll), Kepler (Šolcová) a Ptolemaios (Štefl). Dále byly k dispozici
brožurky Postavení matematiky ve školních vzdělávacích programech (ZŠ,G,SOŠ,SOU)
a tři svazky Alfabetníků Aleny Šarounové
(Skládanky a bludiště, Magické čtverce,
Hvězdice a mozaiky).
Řadu dalších materiálů dostali účastníci
během seminářů k práci na místě i k využití ve výuce (např. návody ke stavbě
modelů, pracovní listy ke kinematické geometrii, přehled vlastností platonských těles, vhodné
adresy www atd.)
Na letní školu se přijeli podívat aspoň
„na chvíli“ také její bývalí účastníci i s potomstvem, které nám předvedlo, jak
předškolní dítko intuitivně úspěšně řeší geometrické úlohy ze zásobníku her
mateřské školy.
Fakulta vybavila letní školu potřebnou
technikou a školka přispěla zajímavými hračkami rozvíjejícími geometrickou
představivost i počátky numerace.
Chcete-li si osvěžit vzpomínky na letní
školu či zjistit, v jakém prostředí jsme pracovali, spali a „užívali radost ze setkání“, prohlédněte si naše fotoalbum, které
připravili účastníci školy. Uvidíte
téměř všechny lektory a mnohé účastníky
„v akci“ i při zábavě.
Sluší
ještě dodat, že letní škola byla tentokráte
pořádána v rámci grantu Homo mathematicus. Alena
Šarounová
V
dohledné době bude doplněno ještě krátkým video-sestřihem .