Čína 2008 - Evin deníček

11.9. čtvrtek
V jednu hodinu odjíždíme v Praze na letiště, let přes Paříž v pohodě. Posádka se chlubí, že mluví francouzsky, anglicky, německy, čínsky, arabsky, svahilsky a ještě asi tři další jazyky, ale čínské jídlo jim došlo než přišli k nám. Letadlo je obrovské, rozdělené na několik částí, zajímavé je, že v první části je 90% Číňanů a ve druhé 90% bílých. Později nám došlo, že Číňani létají téměř výhradně ve velkých skupinách s cestovkou, takže zablokují v letadle spoustu míst vedle sebe.

12.9. pátek
V pět hodin ráno našeho času (v 11 pekingského) přistáváme. Odbavení na letišti naprosto v pohodě - nestojíme frontu ani jednou. Před letištěm kupujeme lístek u k tomu určeného Číňana a nastupujeme na autobus č.3, který jede k Beijing railway station. Máme zarezervovaný hostel Wangfujing, 160Y pokoj/noc, doporučujeme, výhodná poloha v centru.
Vyrážíme prozkoumat město. Na hlavním nádraží kupujeme lístky do Xianu (jen softsleeper za 417Y). Jsme překvapeni, jak je to snadné - četli jsme v cestopisech o obrovských frontách a nedostatku lístků - tady bylo okénko Ticket for foreigners s paní mluvící anglicky. Že by udělali takový pokrok kvůli olympiádě?
Když už jsme u toho, právě skončenou olympiádu nelze v Pekingu přehlédnout, je jí všude plno. Na každé lampě visí praporek Beijing 2008 a v každém metru jedou reklamní klipy, všude billboardy One dream - one world, prostě olympiáda, kam se podíváš. Večer se jdeme podívat na olympijský stadion. Blízko nás nepustili kvůli probíhající paralympiádě, ale můžu říct, že zdálky vypadá fakt hezky. Celý Peking je hezky nasvícený, jestli něco Číňanům jde, tak tohle (někdy to je sice trochu kýčovaté, ale dojem to udělá). Taky se divíme, jak je tu neuvěřitelně čisto (dokonce i v chudších okrajích města). Jsme zvědaví, jestli to je potěmkinova vesnice, nebo jestli tak bude vypadat i zbytek Číny.
Kupujeme slovník a nějaké mapy (mimochodem i mapu Čech v čínštině).

13.9. sobota
Vstávání je kruté. Je zataženo (na rozdíl od včerejšího dokonalého jasna), takže je docela snesitelná teplota. Vyrážíme na kopec Jingshan, je odtud hezký výhled na město. Jsou tu v parku i Číňani, někteří cvičí aerobik, někteří různé svoje tradiční "kungy", někteří kreslí, někteří hrají v kapele a jiní k tomu tancují. Všichni vypadají spokojeně a my s nimi, je tu prostě příjemně. Ještě jdeme na Beihai, taky moc pěkný park. Cestou míjíme tea shop, majitel umí anglicky, takže s ním popijeme čaj. Je to docela složité, připravit čaj tradičním způsobem - má na to takový speciální hliněný podnos a na něm Buddhu, šneka a želvu, které tím čajem polévá. Zakázané město na nás moc dojem neudělalo, miliardy turistů, v centrální části ani kousek zeleně. Naštěstí jsme časem objevili zastrčený koutek se zahradou a výstavou čínského porcelánu (moc moc krásný, hlavně se mi líbily ty tvary, člověk by vůbec neřekl, že to je tisíc let staré). V pět nás bohužel vyhodili, zavírají. Věděli jsme, že Peking je spíše západní město než co jiného, ale stejně nás překvapilo, jak všechno funguje.

14.9. neděle
Přesouváme se nočním vlakem do Xianu. Užíváme si luxusu v softsleeperu, jsme v kupé sami i s čtyřma televizema. Ze Xianu chceme jet na kopec Huashan. Jenže v pokladně zjišťujeme, že vlak zítra večer, kterým jsme chtěli pokračovat do Chengdu, nějak nejede přes Chengdu, takže musíme vzít vlak už zítra v poledne a Huashan bychom nestihli.
Takže bereme zavděk místní turistickou atrakcí, hliněnou armádou, kam jsme původně jet nechtěli. Z autobusáku jedou busy č. 914,915, jeden za druhým, 7Y. První lunapark, u kterého to stojí, je hrobka císaře Qin (docela dobrý umělý kopec porostlý granátovými jabky, ale jinak tam nic není). Hliněná armáda je až tam, kde je obrovské parkoviště (pozor, není to konečná). Protože jsme od válečníků nic nečekali, docela nás nadchli. Je to několik tisíc figurek v životní velikosti, docela propracovaných (člověk by jim dva tisíce let nehádal), měli chránit císaře Qin, odpočívajícího v té hrobce. Celá armáda byla objevena až v roce 1974 jedním vesničanem při kopání studny.
Když nás v pět vyhodí, jedeme zpátky do Xianu. Dáváme si "western style menu" v restauraci. Je to docela legrace, co si číňani představují pod západním jídlem, je to podobné, jako když si člověk myslí, že to co se prodává u nás v čínských bufetech, je čínské jídlo. Jdeme se projít po městě. Zase je krásně nasvícené, obzvláště centrální náměstí (tam kde se potkává Velká severní, Velká jižní, Velká východní a Velká západní ulice). Lidé tu jezdí na kolečkových bruslích a pouští draky.
Spíme v Ludao hostelu, asi 5 minut chůze od nádraží, na rohu ulic Xibalu a Shangdelu, 45Y/os.

15.9. pondělí
Jdeme se podívat na Velkou husí pagodu (husí prý proto, že je nějaké buddhistické pořekadlo "Bury wild goose, build pagoda"). Vstup se platí dvakrát, do parku (25Y), a vevnitř pak ještě do pagody (20Y). Z pagody je bezva výhled, kam až mlžno dovolí. Okolo je prima zahrada. K obědu kupujeme placky se smaženým vajíčkem, za 1.5Y, moc jsme si pochutnali. Nastupujeme do našeho vlaku směr Chengdu, tentokrát hardsleeper. Náš čínský spolucestující neustále vydává nějaké zvuky, buď chrchlá, nebo popotahuje, nebo něco jí a mlaská a srká, a když zrovna nedělá nic z toho, tak telefonuje. Později večer se seznamujeme a vyměňujeme si vizitky (takový čínský zvyk). Dělá v Chengdu salesmana u falešeného Budweiseru. Ještě stojí za zmínku večeře, kupujeme od projíždějícího vozíku komplet teplé jídlo, rýže se zeleninou a trochou masa (15Y).

16.9. úterý
V pět ráno nás vlak vysazuje v Chengdu, hlavním městě Sečuánu. Je ještě tma a trochu poprchává. Hledáme nádraží, ze kterého odjíždí bus na horu Qingchengshan, cíl dnešního výletu. Na seznamu stanic ho nikde nevidíme, tak se ptáme paní v budce. Ta nám napíše lísteček (Číňani jsou zvyklí, že když si nerozumí, tak si to napíšou - různé čínštiny mají totiž různou výslovnost, ale stejné znaky), kde je 15 čínských znaků, ze kterých skoro žádné neznáme, ale naštěstí je tam i číslo 86. Jdeme se tedy podívat k lince 86 a je to skutečně ona, jede na nádraží, odkud jede náš autobus. Na 86ku čeká spousta lidí, nastupování organizuje policajt, ale vůbec nebuzeruje, pomáhá lidem nastupovat, aby se to urychlilo.
Z nádraží Chadianzi se jede do města Dujiangyan a pak městským autobusem č.1 na konečnou. Vstupní bránu na cestičku vedoucí na horu přehrazuje igelitová páska, staví se tam (asi opravují škody po zemětřesení). Odchytává nás domorodec a naznačuje, že tudy jít nejde, že nás odveze někam jinam kudy jít jde a ukazuje na mapě nějaké nesmyslné místo, kam nevede silnice. Když se ptáme, za kolik by nás tam jako odvezl, tak říká, že 100Y, což je cena více než přemrštěná, vysmějeme se mu, a vyrazíme po silnici pěšky. Po dvou kilometrech pochodu po silnici objevujeme alternativní vchod.
Odkládáme batohy do křoví a jdeme dál na lehko. Cesta je moc pěkná, džunglovatým lesem, každou chvíli je nějaký taoistický chrám a klášter. Dozvěděli jsme se z průvodce, že taoistický chrám od buddhistického se pozná např. tím, že uvnitř není Buddha, ale tři staří dědové (říkají jim Nesmrtelní) a většinou nemá červené sloupy, ale černé. V klášterech je i pár mnichů, mají drdoly jak z filmů o kungfu. Výhoda je, že tu nejsou skoro žádní turisté (nejspíš čekají, až bude po zemětřesení všechno opraveno), takže je tu docela fajn atmosféra. Jinak na opravě se pracuje pilně, viděli jsme kameníky tesat nové sloupky na zábradlí a nosiče, jak je nosí nahoru. Nosiči si ukazují na Davida, a říkají, jak je hrozně vysoký. Cestou dolů jsme šli za domorodými turisty a na konci jednoduše podlezli igelitovou pásku v bráně, stejně jako to udělali oni. Dole jsme našli ceduli se vstupným, takže jsme si mohli přečíst, že tím, že teď vstupné nikdo nevybírá, jsme ušetřili celkem 268Y na osobu (vypadalo to, že se platí za jednotlivé úseky cesty, a když se to nasčítalo, vyšla tahle neuvěřitelná suma).
Vracíme se do Dujiangyanu, kde jdeme večeřet do stejné jídelny, jako jsme snídali. (K snídani jsme měli vynikající knedlíčky s masem za 3Y porce. Celá rodina se na nás mile usmívala, tak jsme si říkali, že tam zajdem i na večeři.) Ukazovací metodou jsme si objednali uzené maso a špenát, pak nám ještě dali polívku s rajčetem a vejcem, a otestovala jsem, že když člověk poprosí o "mifan", tak skutečně dostane rýži. Přesouváme se zpátky do Chengdu, kde se ubytováváme v hostelu Dragontown, nedaleko hlavního náměstí. Postel 40Y, nádherné atrium s křesílkama a jezírkem s rybičkama. Tahle ulice je asi nově opravená, je to pěší zóna s rekonstruovanou starou zástavbou, nacházejí se zde luxusní restaurace. Jdeme se podívat do centra, ale je už pozdě (okolo půl desáté), všude je mrtvo. Chengdu je určitě bohaté město, míjíme několik poboček Starbucks coffee (kafe za 90Y bych si asi nedala) a spoustu luxusních butiků a nákupních center.

17.9. středa
Ráno se jdeme podívat na hrobku generála Wang Jiana. Není to špatné, akorát je škoda, že je zavřená půlka zahrady s rybníčkama. Potom bychom rádi viděli pandu (v Chengdu je slavná chovná stanice). Paul, náš spolubydlící, nám poradil, že není třeba se trmácet daleko od města do chovné stanice, že stačí zajet do zoo, kde mají pandy taky. Necháváme se tam odvézt taxíkem (20Y). Taxík nás ale vyhodí na druhém konci zahrady u kláštera Zhaojue (přece jenom píchnout prstem do mapy se nikdy nepovede úplně přesně), a protože je vstup 2Y, jdeme dovnitř.
V klášterní jídelně si dáváme vegetariánský oběd, poprvé si vyzkoušíme vybírat z čínského jídelního lístku ("hele, tady je znak pro bob, berem. A tady je modrozelený, to by mohlo být zajímavý. A tohle je polívka, to si taky dáme"). Trefili jsme se tak z 50%, ale chutnalo nám. Největší legrace je baštit hůlkama hrášek, to se fakt nedá jinak než po jednotlivých kuličkách. Klášterní zahrada je moc pěkná, mají tam nejen jezírko s rybičkama jako všude, ale taky jezírko se želvama. Želvy jsou různých tvarů a velikostí, dohromady určitě přes sto kusů. Mají uprostřed bazénku takový betonový rantlík, na kterém se slunily, ale kam nebylo jednoduché vylézt, takže každou chvíli nějaká želva spadla a žbluňkla do vody, což Davida moc bavilo.
Z kláštera vede jeden vchod přímo do zoo (16Y). Některá zvířata mají pěkné výběhy, ale většina jenom takové betonové kobky, takže je to trochu smutné. Ale pandy jsou super, mají asi čtyři kusy, každá v samostatném výběhu. Taková panda si sedne na zadek, o něco se opře zády, rozvalí břicho, nahrne na sebe hromadu bambusových stonků a očesává z nich listy. Počítám, že to tak dělá celý den, aby se toho bambusu najedla. Je to fakt velké zvíře, mnohem větší, než jsem si představovala. Volně jich žije prý jen okolo tisíce kusů. Jak jsme si přečetli, život pandy komplikuje i to, že cca jednou za dvacet let bambus vykvete a umře, takže když takhle vymře celá oblast bambusu, panda musí jít hledat nový, což se dost často nepovede. Nicméně čínská vláda se speciálně o pandu hodně stará, a pokud vesničan zachrání hladovějící pandu, dostane od vlády spoustu peněz.
Večer odjíždíme do Emei a pokoušíme se najít nějaký hotel. Protože nás autobus nevyhodil na nádraží, ale v centru, jde to dost ztuha (hotely obvykle bývají kolem nádraží). Nakonec jeden nacházíme, a usmlouváváme 150Y za pokoj. Domluva s číňankou byla moc veselá, mohla jsem si potrénovat těch deset čínských slovíček, co umím. Měla dost problém s vyplňováním formulářů, u Davida vyplnit příjmení ještě zvládla, ale mě zapsala jako "praha 4". V koupelně jsme našli asi pěticentimetrového švába, zlikvidovali jsme ho spláchnutím do odpadu (nutno říct, že se nám to stalo za celou dobu jen jednou).

18.9. čtvrtek
Nakupujeme moc dobré knedlíčky ke snídani - jedny jsou dokonce sladké. Nasedáme na autobus č. 5 směr Baoguo, k výchozímu bodu do hor Emeishan. Tam se pokoušíme nechat v turistickém centru batohy, ale nepochodíme, vracíme se tedy na náměstí a necháváme je v jakémsi hotelu (á 10Y). Potom se snažíme najít podle "mapy" (spíš omalovánek) cestičku od prvního kláštera ke druhému klášteru, ale vůbec se nám nedaří, chodíme tam pořád dokola. Experimentálně ověřujeme, že pokud se člověk zeptá domorodce, který vůbec neví, neřekne že neví, ale náhodně máchne rukou. Nakonec narážíme na celkem gramotnou paní v prodejně suvenýrů, vysvětluje nám čínsky cestu, ale ani tak to nebylo jednoduché najít.
Že jsme konečně na správné cestě jsme poznali podle pokladny (150Y vstup). Jdeme od kláštera ke klášteru, tentokrát jsou buddhistické. Je tu prima příroda, všechno je hrozně zelené, motýlci, ptáčci... akorát je trochu vedro. Turistů tu na většině míst není mnoho, soustřeďují se v oblastech plus minus půl kilometru od míst, kam lze dojet autem. Pobavilo nás místo nazvané "Ecological monkey area", které funguje tak, že tam mají opice naučené na jídlo a báby s holí a kukuřicí je nahánějí tak, aby se s nimi turisté mohli vyfotit. K večeru jdeme skoro sami, o půl osmé dorážíme do kláštera s poetickým překladem Immortal peak monastery (Xianfeng), kde přespíme. Má plechovou střechu a zrovna se přestavuje, takže romantika nic moc, žádní mniši, jen dělníci. Legrační je, že čím více lůžkový pokoj, tím nižší cena, řekli jsme si teda o čtyřlůžkový, byli jsme v něm sami (á 50Y). Pod klášterem jsme narazili na jídelnu, kde zrovna celá rodina zpracovávala asi tunu vařeného bambusu (cpali ho do plastových lahví a zalévali slaným nálevem), dokonce měli anglické menu, tak jsme si obratem pořídili slovníček. Protože jsme celý den pořádně nejedli, objednali jsme si toho hromadu. Bylo to výborné, ne moc kořeněné, tak akorát.

19.9. pátek
Ráno prší, takže nařizuji budík na později a vyrážíme až okolo půl jedenácté. Jdeme se podívat k jeskyni Jiuliao. Je docela veliká, několik desítek schodů do podzemí a dole stojí nasvícený Buddha. Jdeme s čelovkama, nicméně když dojdeme k Buddhovi, celá jeskyně se rozzáří elektrickým světlem. Asi to byla náhoda, ale bylo to docela efektní.
Pokračujeme dál vzhůru, pořád po pískovcových schodech. Poprchává. Potkáváme několik opic, žlutozeleného hada a spoustu nosičů kamenných sloupků na opravu chodníků. Obědváme v jednom ze stánků, taky tu zpracovávají bambus, asi je bambusová sezóna. Paní říká, jak je David úžasně vysoký. Jdeme pořád v mlze, až najednou odpoledne vylezeme nad mraky a najednou je krásný sluneční den! Na vrchol Golden summit dorážíme asi v šest. Už nejezdí lanovka, takže je tu málo lidí, vlastně jen dvě velké čínské skupiny (jedna má žluté vestičky, druhá červené kšiltovky). Místo je to fantastické, kromě desetihlavého obrovského zlatého Buddhy je na vrcholu zlatý a stříbrný klášter, spolu s výhledem na mraky je to fakt impozantní. Užíváme si příjemný podvečer a vůbec se nám nechce dolů. Ptáme se tedy v hotelu pod vrcholem, kolik by tam stálo přespat, očekáváme nějakou přemrštěnou cenu, na tabuli je nejmenší číslo 280Y, ale vedoucí okamžitě slevuje na 160Y (zřejmě ví, že už žádné davy nepřijdou), což bereme. Teplá sprcha po dvou dnech pochodu. V hotelové restauraci bohužel zjišťujeme, že už tam sedí jak skupina s žlutými vestičkami, tak skupina s červenými kšiltovkami, ale číňani naštěstí jedí rychle. Přisedli si k nám dva Holanďani, co dostali taky levný pokoj za sto šedesát, tak bylo příjemné si popovídat o čínských zážitcích. Králík nebyla dobrá volba, byl v tom jídle nasekaný i s kostma, dokonce jsme našli zachovalou půlku králičího chrupu.

20.9. sobota
Podle doporučení číšnice (jsem hrdá na to, že se umím zeptat čínsky, kdy vychází slunce :) stepujeme na vršku už v 6.00, ale bylo to přehnaně brzo. Naštěstí není moc velká zima, v mikině a pertexce je tak akorát. V 6.55 se řev číňanů zdesateronásobí, tak se podíváme, a vskutku, mezi mraky se objevila červená tečka, která se rychle zvětšuje, až je z ní červené kolečko. Je to docela efektní, pozorovat, jak se slunce noří z mrakového moře. A vůbec je tu moc pěkně, střechy klášterů jsou nasvícenné měkkým ranním světlem, takže ještě docela dlouho zůstáváme na vršku. Když se nabažíme, sbíháme k dolní stanici lanovky a nasedáme na autobus do Baogua (30Y). Jít všechny ty schody dolů, to by nás fakt nebavilo.
Vyzvedáváme batohy a odjíždíme do Leshanu. Jdeme jíst, a protože vidím, že všichni mají na stole cosi v pařáčku, ukazuji taky na pařáček. V něm se skrývají zvláštní kousky masa, přemýšlíme co to je, tvarem to nejvíc připomíná zvířecí ouško. Nechala jsem si název toho jídla napsat od paní na papírek a doma jsme ze slovníku zjistili, že to bylo prasečí tlusté střevo. Byl to za celou dobu náš nejlevnější oběd v jídelně (18Y za oba i s rýží, zeleninou a pivem). Odjíždíme omrknout slavného sedmdesátimetrového Buddhu vytesaného do skály. Ne že by byl nějak hezký, ale když si člověk uvědomí, že ho vyráběli v 7. století a museli u toho řešit takové věci jako drenážní systém aby jim ho neničila voda, tak to zase klobouk dolů. Stavěli ho prý kvůli tomu, že v těch místech byla hodně prudká řeka, tak aby Buddha zařídil hladčí plavbu lodí. Zajímavé je, že to pomohlo (a je čistě na každém, jestli to připíše Buddhovi, nebo té hromadě kamení, kterou při stavbě do řeky naházeli). Potkáváme zájezd Čechů a bavíme se, když si kupují kukuřici - ukazují jeden kus vztyčeným palcem, což číňanka samozřejmě interpretuje jako šest. Zahrady kolem Buddhy jsou rozhodně hezčí než socha samotná.
Podle doporučení LP spíme v hotelu Post&Telecommunication (138Y se sprchou), rozhodně doporučujeme, je po renovaci a je asi nejlepší, kde jsme v Číně spali. Recepční je moc milá a umí anglicky.

21.9. neděle
A navíc nám ještě ráno dali balíček se snídaní! Jsou tam dva koláčky, vařené vejce a mléko (které jsem v té době nic netuše o melaminovém skandálu vypila - no ale prý to škodí jenom dětem).
Dneska se chceme přesunout do Zigongu. Na long distance autobusáku ale zjišťujeme, že odsud to nejede, a nejsme schopni zjitit, odkud to teda vlastně jede, tak najímáme rikšu, aby správný autobusák našel. Jmenuje se "centrální". Máme štěstí, že Číňani nejsou Indové, když Číňan řekne, že člověka doveze na nádraží, ze kterého to jede do Zigongu, za 16Y, tak ho tam taky doveze a vezme si za to 16Y. Ind by nás dovezl úplně jinam, a ještě by chtěl dvakrát tolik, než jsme se domluvili, to máme vyzkoušené. Vůbec nám přišlo, že Číňani sice účtují cizincům více než místním, ale ne o moc a nejsou podrazáci.
Po třech hodinách jízdy po rozbitých silnicích vystupujeme v Zigongu, třičtvrtěmiliónovém městě, kam nejezdí turisti. David je tu za popstar, všichni se za ním otáčejí, ukazují si na něj a vykřikují, že je děsně vysoký. Kupujeme výborné mandarinky za cenu něco jako 5 korun za kilo.
Necháváme se taxíkem odvézt k dinosauřímu muzeu. Kolem města se našlo několik set zachovalých dinosauřích koster, údajně je sem spláchla nějaká prehistorická povodeň. Slečna v pokladně nám naznačuje, že si u ní můžeme nechat batohy, ale jen do čtyř hodin. Namítáme, že nechápeme proč, když jsou tři a muzeum je otevřené do pěti, ale neoblomně na tom trvá. Bereme si je s sebou a necháváme je u trhače lístků. Tak to je taky Čína. Muzeum je hezky udělané, některé kostry mají naaranžované s nějakým příběhem, jedna tam je taky ještě napůl zakopaná v hlíně, aby člověk viděl, jak se to vykopává.
Hotel doporučený LP je zavřený, tak jdeme dál a narážíme na jiný, taky za 120Y/pokoj. Jedeme na vlakové nádraží zjistit, jak jedou vlaky, nakonec vybíráme jako nejvhodnější Liuzhou. David bravurní čínštinou říká do okénka "Liuzhou zítra hardsleeper dva" a za 180Y/kus dostáváme lístky.
Večer jsme, jako ostatně i v dalších čínských městech, viděli lidi na ulici tancovat klasické tance (tango, waltz, valčík...) Vypadá to, že mají vždycky nějakou učitelku, která je to učí a opravuje. Tihle v Zigongu byli úplně výborní, tančili skoro profi, hlavně mi připadalo, že mají cit pro hudbu, neviděla jsem tam nikoho mimo rytmus. Další oblíbenou uliční zábavou je karaoke, a zase musím říct, že zpívat opravdu umějí.

22.9. pondělí
Jdeme omrknout druhou místní pamětihodnost, muzeum soli. Vysvětlují tam různé techniky dobývání soli ze země, mají i pár modýlků, takže si to člověk může osahat. Spolu s námi se muzeum rozhodla navštívit i místní škola, takže mezi exponáty pochoduje asi dvě stě detiček s hlasitostí někde okolo hygienické normy. Chodí ale spořádaně v zástupu a kdykoliv nás vidí, říkají jeden po druhém Hello, nice to meet you. Vůbec jsme si všimli, že jestli někdo umí anglicky, tak úplně malé děti (často je k nám domorodci posílali, když chtěli něco prodat a neuměli se s námi domluvit). Tahle generace Číňanů už možná s angličtinou nebude mít žádný problém.
Jedeme se ještě podívat k solnému vrtu na kraji města, je kilometr hluboký a ve své době, na konci 18. století, to byla naprostá technická rarita. Vrt má asi deset centimetrů v průměru, těžní věž a všechno zařízení je z bambusu (všechno v číně je z bambusu). Dnes už sice věž nepoužívají, ale slanou vodu pořád čerpají a odpařují varem v obrovských nádobách. Takže jsme viděli dva dělníky, jak opečovávají solné bazénky a přehazují lopatou vysoušející se sůl. Je tam šílené vedro, ještě horší než okolních, už tak děsných 36 stupňů.
Na oběd jdeme do nějaké "lepší" restaurace (tj. ne přímo na ulici) - myslela jsem, že tam bude aspoň klimoška (byla, ale moc nefungovala). Náhodně ukazujeme na položku v menu, kde se vyskytuje znak ryby. Servírka přinese obrovský kotel (odhaduji přes pět litrů) nějaké polévky, plave v tom rajče, houby a zelenina. Podpálí vařič integrovaný ve stole a začne to ohřívat. Jsme trochu na rozpacích, jestli si máme nalít, nebo co, ale ukazuje, že ještě ne. Když se to vaří, přinese na podnose vykostěnou velikou rybu a nahází jí do toho. Za pár minut je to uvařené a servíruje nám kusy ryby do misek. Je to docela dobré, ale moc se toho nenajíme. Měli jsme si říct o rýži. Dojem trochu kazí, že v 36ti stupních sedět u vařícího se kotle polívky není úplně ono, v zimě by to bylo fajn.
Přesunujeme se na nádraží. Policajti na peróně organizují úhledné fronty podle čísel vagónu. Davídek říká, že bude legrace, až ten vlak zastaví o deset metrů vedle. Přijíždí vlak a zastaví... o deset metrů vedle. Úhledně zorganizované fronty se ve zlomku sekundy mění v dezorganizovaný hrozen, který se snaží nacpat do vlaku. Naštěstí se to týká jen hardseatů, takže my se na to můžeme jen pobaveně dívat.

23.9. úterý
Zjistila jsem, že vlakové průvodčí nejspíš fasují k uniformě i mašle do vlasů, protože mají všechny stejné. Za okny máme krásný výhled na špičaté vápencové homole (znáte z obrázků Číny). V osm večer vystupujeme na nádraží v Liuzhou. Zjišťujeme, že lístky na páteční večerní vlaky do Kantonu nejsou, takže pojedeme z Guilinu autobusem. Okolo nádraží je plno hotelů, bereme první na který narazíme (90Y/pokoj) a jdeme na autobusové nádraží zjišťovat spoje do Guilinu. Kupuju si na ochutnávku místní propagovaný mléčný koktejl "Nutriexpress". Vychlazené to jakž takž pít šlo, ale jak to trochu zteplalo, tak to bylo příšerně přeslazené a nepitelné. Před spaním se díváme v hotelu na CCTV 9 (čínský propagační kanál v angličtině). Zrovna tam je debata na téma, jestli je čínský systém jedné strany nejlepší možný. Moderátor si do studia pozval experta - předsedu singapurského národního ústavu pro správu státu, nebo tak nějak se to jmenovalo. Takže se samozřejmě shodli. (Trochu mi to připomnělo ruskou televizi - západ o nás píše nesmysly, přitom my sami nejlíp víme, co je pro nás dobré.)

24.9. středa
Odjíždíme do Guilinu (á 58Y). Autobus totální luxus, když se posadím zády k opěradlu, tak mám mezi koleny a další sedačkou 30 centimetrů (v českých autobusech tak 3). V Guilinu kupujeme lístky na páteční autobus do Kantonu a jedeme do Longshengu. Tam dáváme oběd - velmi dobrý systém objednávání, člověk ukazuje na nakrájené syrové maso a různou zeleninu, paní si kousek od každého dává na hromádku, aby to nezapomněla, a potom to dohromady usmaží nebo udusí. Bylo to moc dobré (25Y i s pivem). V pět bereme autobus do Pinganu. Už tam sedí Angličan, Kanaďanka a Australan. Taky tam sedí legrační paní s folklórním ručníkem na hlavě a pořád nám ukazuje, že jako nás všech pět bělochů bude spát u ní. Vyhlídková jízda do Pinganu trvala asi hodinu (á 7Y docela hodně zábavy, ani není moc mlha). Vystupujeme z autobusu a necháme se přesvědčit jednou z paní, která mluví anglicky, že přespíme "u ní v domě". Má s sebou dítě, což v nás tak nějak budí důvěru, tak jdeme s ní ještě asi 15 min do kopce. "Charming village", jak toto místo nazývá LP, se ukazuje být seskupením obrovských dřevěných několikapatrových hotelů s lampióny na balkónech a svítícími žárovičkami na stromech. Takže dům paní má asi dvacet hotelových pokojů a jeden z nich je za 70Y náš. Manžel paní nám vaří kuře ve vydlabaném bambusu, není to špatné, ale stojí to pětkrát víc než dnešní oběd, a lepší to není. Buď je tu ten lunapark úplně nový, nebo není sezóna, nebo nejspíš oboje, každopádně kromě nás jsou obsazené jen asi dva další pokoje. Večer se na rýžových terasách rozsvěcují vrstevnice vymodelované z barevných žároviček, bliká to a mění barvy, divím se, že to ještě navíc nehraje ódu na radost.

25.9. čtvrtek
Ráno si necháváme uvařit vejce a palačinku. Palačinka je po dlouhé době sladké jídlo k snídani, tak si to užívám. Vyrážíme na výlet mezi rýžovými terasami. Je to fakt moc hezké, báli jsme se, že rýže bude už sklizená, ale pořád tam je, a pořád má krásně svěží světlezelou a žlutou barvu, takže terasy jsou při pohledu shora krásně barevné. Cestou se na nás nalepuje místní babka, že nám jako ukáže cestu, a nenechá si vysvětlit, že žádného průvodce nepotřebujeme. Tak aspoň prosíme okolojdoucího čínského turistu, aby jí řekl, že jí žádné peníze nedáme, ale tím jsme se jí stejně nezbavili, takže kdykoliv zastavíme, posloucháme štěbetání "bjůtifl, very bjůtifl, foto, foto, pikcr, pikcr...". Ve vesnici Zhongla zastavuje u jednoho domu a vysvětluje, že teď se jde k ní jíst. To nechceme a abychom jí utekli, vyrážíme mimo cestu na hřeben na vyhlídku. Chvíli ještě běží za námi "nou nou nou mistr, nou Tadzila" (to je ta vesnice, kam chceme), ale brzo to vzdává a užíváme si konečně klidu. V LP jsme si dočetli, že v Číně je vše veřejné, a že přání západního člověka "to be left alone" vnímají jako excentrické až arogantní. Tak to si o nás asi teď babka myslí. Procházka se nám moc líbila.
Odpoledne se vracíme autobusem do Longshengu (s tím samým Angličanem a Kanaďankou, taky se vracejí). Cestou potkáváme autobus do Guilinu, takže nás průvodčí aktivně přesazuje na něj, což nás prima urychluje. Z Guilinu míříme do Yangshuo, což je turisty oblíbené městečko uprostřed krajiny vápencových homolí. Ubytováváme se v Bamboo hostelu (60Y pokoj se s sprchou), jdeme do města a sedáme si do jakéhosi Meiyou café na večeři, což byla pěkná blbost. V "beer duck" nebylo skoro žádné maso, jen kosti a zobák a "steamed prawns" byly krevetky o velikosti asi 1cm, které se asi měly chřoupat i s nožičkama a krunýřkama (loupat krevetu takové velikosti prostě nejde - zkusila jsem jich pár a fakt jsem to jíst nemohla, fuj, ještě teď mám pocit, že mě ty nožičky škrábou v krku). A stálo to 140Y, děs. Zajímavé je, že obyčejné jídelny nás nikdy nezklamaly, ale čím dražší, tím rizikovější.

26.9. pátek
Hostel je super, ráno nám uvařili fantastické banánové palačinky a opravdické kafe. Půjčujeme si kola (solidní odpružená horská kola, á 20Y), necháváme si tu batohy a ještě se domlouváme, že se tu odpoledne osprchujeme až se vrátíme z výletu. Záhy se ukazuje, že Davidovo "vezmeme kola s těma nejtlustšíma pneumatikama" bylo opravdu moudré rozhodnutí - vesnické cestičky jsou hodně kamenité. Jedeme na kopec Moonhill, mezi všemi těmi homolemi je význačný tím, že je v něm vykutaný velký skalní oblouk a halvně na něj vedou schody (jinak je všechno porostlé hustou vegetací a nikam se vylézt nedá). Dole na nás pokřikují babky s přenosnými chladícími krabicemi, ať si u nich koupíme vodu. Ptáme se kolik, říkají 5Y, my říkáme 2Y, oni že ne, tak jdem pryč, načež za náma volají, že teda jo, že za 2. Jinak 80% lidí, co lezou na kopec, jsou běloši, a za každým bělochem běží osobní babka, ovívá ho víkem od krabice, říká "bjútifl, foto, foto" a do toho mu vnucuje, ať si koupí vodu. Schody vedou na vyhlídku na oblouk, ale pak se dá ještě cestičkou v džungli až na vršek, což je o dost lepší, protože to je 100% chinese free. Začíná trochu mrholit, takže všichni mažou dolů a my si vychutnáváme samotu ještě s jedním sympatickým důchodcem z Oregonu.
Jedeme dál, sadem nějakého divného obřího hruškovitého ovoce, jeden kus krademe (pánbu nám to odpusť) a zkoumáme. Je to podobný grep, jaký prodávají na ulici, ale jiný tvar. Přijíždíme k řece bez mostu, je tam paní a nabízí, že nás za 20Y převeze. My že ne, jdeme pryč, tak ona že za 10. To berem, načež vytahuje zpoza zákruty vor z deseti tlustých bambusů, na záď dává kola, pak tam šteluje Davida, a pak mě, není to úplně easy, je to děsně vratké a vrchem přes to teče voda. Ukazuje nám, že máme dřepět, tak dřepíme a bojíme se pohnout, aby se to nepřevrátilo. Kusem prkna pak paní vesluje k druhému břehu. Trochu mi nateklo do bot, ale za tu atrakci to stálo. Po řece jezdí jedna bambusová loď za druhou, s lavičkama a slunečníkem. Je to místní atrakce, protože každou chvíli se nám někdo pomocí "Hello bamboo" snaží vnutit, že máme jet taky (very bjútifl, pikcr). Začíná svítit slunce, což jsme ve zdejším mlžnu nečekali, trochu se spálíme. Zpátky do Yangshua to bereme po hlavní silnici, takže jsme v hostelu cobydup. Objednáváme jídlo, a když vylezem ze sprchy, máme na stole dva obrovské steaky s hranolkama (á 30Y) - rýže už nám leze i ušima.
Na autobusáku jsme udělali velkou chybu, že jsme se nechali zahnat naháněčkou do soukromého autobusu na Guilin. Mysleli jsme, že se hned naplní a pojede. Nenaplnil. Na každé optání "shenme shihou" (v kolik hodin) odpovídá naháněčka milým úsměvem a proslovem v čínštině. Nakonec jsme tam takhle tvrdli hodinu (přičemž státní autobusy jezdí podle jízdního řádu, zhruba po půlhodině). Další mrzutost nastala v Guilinu, když se ukázalo, že náš autobus má hodinu zpoždění, takže do něj nastupujeme až 22.30. Je sice sedací, ale jen 3 sedadla v řadě, docela spousta místa, spím skoro bez přerušení až do rána.

27.9. sobota
Náš autobus moc rychlý nebyl, všechny ostatní autobusy ho předjížděly. Do Kantonu (Guangzhou) jsme dorazili až o půl jedenácté. Hned před nádražím jsou obří nákupní centra a wholesale haly, všude samé oblečení, nápisy i v ruštině. Sem zřejmě jezdí obchodníci nakupovat čínské džíny a teplákovky adidas... Na prvním rohu nám naháněč nabízí hotel za 120Y, a protože jsme si přečetli v LP, že je tu draho, tak nám to připadá jako dobrá cena a jdeme s ním. Vede nás asi 500 metrů a za chvíli už se ubytováváme v Guangzhou petroleum hotelu. Cena na ceduli je sice 250Y, ale domýšlíme si, že v tomhle business-oriented městě budou mít hotely o víkendech prázdné, tak dávají slevy. V trafice seven-eleven kupujeme fantastické koláčky k snídani a vyrážíme do města.
Nejdřív jdeme do parku s obrovskými jezery a pak náhodně procházíme městem. V každé ulici mají krámky jednotný sortiment, takže procházíme postupně ulicí měděných trubek, ulicí záchodových mís a ulicí elektronických součástek. Tam jde specializace tak daleko, že v jednom obchodě mají drátky, v druhém blikající diody a v jiném tlačítka (milióny druhů tlačítek, různé barvy, tvary, velikosti, blikající, svítící...). Před soumrakem přicházíme k soutoku dvou ramen Perlové řeky, zrovna tam rozkládají stolečky a pípu, tak si dáváme pivo a divíme se, že tu nejsou žádní lidi. Přitom je tu úžasný výhled na postupně se rozsvěcující město a blikající lodičky. Sedíme tu dost dlouho, vůbec se nám nechce zvedat, ale dostáváme hlad, tak se vracíme do města a po chvíli hledání zakotvíme v korejské restauraci. Jídlo je fantastické (vzhledem je sice podobné čínskému, ale chutná úplně jinak, například tam chybí jinak všudypřítomný zázvor) a nikterak předražené (80Y za oba i s pivem). Na hlavní třídě je spousta otrapů, kteří nabízejí zaručeně pravé rolexky. Vracíme se na hotel okolo jedenácté strašně utahaní.

28.9. neděle
Před odjezdem do Shenzhenu ještě navštěvujeme orchidejovou zahradu blízko nádraží. Ne že by tam bylo moc orchidejí, ale zahrada je krásná. Akorát mi teda kalí radost, že se v ní musíme procházet s batohama, protože slečny v pokladně nám je odmítly pohlídat, že prý jako nevědí co v nich máme, a že to prostě nejde.
Přesouváme se metrem na Východní nádraží a kupujeme lístky na jejich šikansen do Shenzhenu, co urazí 160 km za 60 minut i s třema zastávkama. Je 12:06, dostáváme lístky na 12:15, ale než najdeme správný vchod, je 12:09 a brána už je zavřená. Je to teda vtipné, ale zpátky už se dostat nejde taky, takže čekáme, až se otevře brána na vlak v 12:25 (vlaky skutečně jezdí celý den po 10-15 minutách) a drze do něj nastoupíme. Tady už lístky nikdo nekontroluje, takže jsme akorát přišli o místenku a do první stanice stojíme, než se uvolní místa.
Shenzhen je obří a bohaté panelákoviště. Nádraží je přímo na hongkongské hranici, kde také nacházíme supermarket a nakupujeme drobnosti domů. Na čínsko-hongkongské hranici zdržuji u kontroly pasů (nejdřív se Číňanovi za přepážkou nezdá, že na té fotce jsem opravdu já, pak objeví, že když se na tu zafóliovanou stránku podívá pod určitým úhlem, tak jsou tam vidět svítivé obrazce, takže se usmívá, natáčí stránku a říká "bjútifl, very bjútifl", asi to v čínských pasech nemají). Hned za hranicí je stanice hongkongského metra.
Ubytováváme se v proslulé Changking mansion na Nathan Road na konečné metra Tsim Sha Tsui - sídlí tu spousta levných hostelů. Hned u vchodu nás osloví několik naháněčů. Vybíráme sympatického Číňana s nabídkou 180HK$/pokoj. Dům je dost folklórní, jsou tu samí Indové a černoši. Nejdřív se plavíme přes průliv z Kowloonu na ostrov Hong Kong a za setmění nalézáme dolní stanici Peak tram - lanovky na vyhlídkový vršek nad městem. Zájemců je mnoho, takže stojíme asi 30 minut frontu (asi nejdelší fronta, co jsme v Číně stáli). Na vršku je obludná budova obchoďáku s vyhlídkovou terasou, ze kterého je parádně vidět panoráma Hongkongu (lanovka stojí 33HK$ tam a zpět, s terasou 48HK$). Kromě placené terasy na střeše je ještě jedna terasa zadarmo kousek vedle toho monstra, tam není skoro nikdo a vidět je skoro to samé. Když se dost nabažíme pohledem na noční Hong Kong, jedeme dolů. Jdeme se ještě podívat na ulici ve svahu s eskalátorama a svezeme se dvoupatrovou tramvají. V 11 nám těsně ujíždí poslední lodička, takže musíme na metro a hostel se dostáváme až někdy po půlnoci.

29.9. pondělí
Nedaleko hostelu stojí autobus A21 na letiště (za 33HK$, což je třikrát míň než airport express vlak). Na letišti jsme za hodinu, cesta je vyhlídková. Utrácíme posledních čtyřicet dolarů za knedlíčky k snídani, ale byly pěkně hnusné, opět se potvrdilo, že čím dražší, tím horší. Let z Hong Kongu do Paříže trvá 13 hodin, takže cestou stihneme přečíst Southern China Post, Le Monde i Figaro, a konečně se dozvídáme o finanční krizi i otráveném čínském mléce. Do Prahy přilétáme s hodinovým zpožděním pozdě večer.