Aklimatizace na Kyrgyzském hřbetu

Mapy: hřebenovka, topografická (1:100000) 11-43-053, 054 (event. K-43-xxx)

Chtěli jsme jít údolím Čon-Kurgak na sedlo Bajčečekej (1B, 4200) a zpět, abysme se aklimatizovali a potrénovali s vybavením. Tři dny jsou na to rozhodně málo: po příletu jsou všichni rozhození a cca 2000 převýšení tam a zpět je trochu moc. Kdyby byly 4 dny a dobré počasí, plán by to byl perfektní.

Zajímavý problém je, jak se do toho údolí dostat. Na různých mapách jsou různé silnice a v reálu je to ještě jinak, viz mapka (Biškek je asi 15 km na sever odsud):

Zeleně jsou asfaltky, žlutě silnice sjízdná pro Kyrgyzy v žiguliku a pro normální lidi už jenom džípem, a červenou neprojede žiguli v žádném případě. Z údolí Ala-Arča lze dojet po celkem dobré silnici k jakési gornolyžné báze, jmenuje se tuším Kolgookar. Ten most přes Ala-Arču, co je na všech mapách (červeně), ovšem neexistuje, musí se jet po pravém břehu až do/už z Kaška-Suu.

My jsme projeli tu žlutou silnici s najatou maršrutkou. Řidič sice v Biškeku tvrdil, že tam je perfektní silnice, ale evidentně tam jel poprvý v životě a nahoře dost prskal. Provoz po té silnici je víceméně nulový. Dolů jsme šli pěšky po té červené, z Kašky-Suu pak jezdí maršrutky do Biškeku.

Je to tam moc pěkný. I to předhůří stojí za vidění, zelená krajina, jurty, koně. Kyrgyzský hřeben je ideální na horolezení a aklimatizaci díky své snadné přístupnosti - za pár hodin z letiště. Platí se za to relativní civilizovaností - v údolí Ala-Arča i v Alamedinu je dost lidí (i když tady nahoře jsme nepotkali nikoho), alplágr, poplatky, atd. O horách je na internetu spousta informací, prakticky od všech smysluplných sedel existuje popis.

Kdybych to plánoval příště, asi bych na to dal 5 dní, nechal se odvézt k lyžní báze a přešel Bajčečekej kompletně a třeba ještě vylezl něco na jeho druhé straně a vrátil se přes Ala-Arču.

ZPĚT na hlavní stránku