Základy biostatistiky LS 2002/2003
12. cvičení: kontingenční tabulky
data: kojeni.S0
Multinomické rozdělení (test jednoduché hypotézy)
Rozhodněte na 5% hladině, zda u matek jsou tři rozlišované úrovně vzdělání v poměru 1:1:1 (resp. poměru
1:3:2
, resp. poměru 2:3:1)
- Analysis | Proportions | Frequency Tables / Multinomial
- Variables: VZDELANI
- Reports: Frequency Tables Report
Vysvětlit, jak vzniká výsledná statistika
.
Kontingenční tabulky (testovat shodu dvou multinomických rozdělení
)
- Analysis | Descriptive Statistics | Cross Tabulation
- Variables I
- Table Columns | Discrete Variables: vzdelani
- Table Rows | Discerete Variables: porodnice
- Reports
- Row Percents: Report
- Expected Values: Report
- Chi-Sqr Stats: Chi-Square
- interpretovat výsledek, ověřit podmínku na velikost teoretických četností (po našem)
Kontingenční tabulky (testovat nezávislost)
Analysis | Descriptive Statistics | Cross Tabulation
- Variables I
- Table Columns | Discrete Variables: vzdelani
- Table Rows | Discerete Variables: dudlik
- Row Percents: Report
- Chi-Sqr Stats: Chi-Square
interpretovat výsledek, ověřit podmínku na velikost teoretických četností (po našem)
podobně závislost plánovaného těhotenství na vzdělání atd.
Podle potřeby
doplnit
některé úlohy
Opakování
data: kojeni.S0, popis v souboru kojeni.TXT
Postupně si připomenout jednotlivé úlohy na datovém souboru kojeni.S0
- Určit 95% interval spolehlivosti pro populační průměr hmotnosti chlapců (děvčat) ve 24. týdnu (hmotnost)
- Liší se na 5% hladině populační průměry
délky ve 24. týdnu u
chlapců a děvčat?
Je ve 24. týdnu průkazná větší průměrná hmotnost u chlapců v porovnání s dívkami?
Závisí hmotnost chlapců (dívek) ve 24. týdnu na pořadí, v jakém se narodili (počet.deti)? Vzhledem k malému počtu dětí v pořadí čtvrtých rozlišujte pouze prvorozence, druhorozence a ostatní, založte k tomuto účelu novou veličinu POR.
Lze prokázat závislost výšky otce na výšce matky? Rozhodněte pro všechny děti, zvlášť pro chlapce a pro děvčata.
Zlepší se předpověď výšky otce ze známé výšky matky, když vezmeme v úvahu také věk matky?
Je souvislost mezi proměnnou vzdelani a POR?
Je souvislost mezi proměnnou PRVNÍ (1 pro počet.deti=1, jinak 0) a vzdelani?