Nedílnou součástí předmětu jsou praktická cvičení v počítačové učebně. Cílem cvičení není do podrobností ovládnout používané programové prostředí R, to poslouží pouze jako nástroj umožňující řešit řadu úloh, z nichž mnohé pocházejí z diplomových prací obhájených na PřF UK. R je volně šiřitelný nástroj, lze jej stáhnout z http://cran.r-project.org/ .Účast na cvičení je možná jen s platným účtem (heslem) ve fakultní síti počítačových učeben.
Získání zápočtu je nutnou podmínkou pro konání zkoušky, bez zápočtu nemohu zkoušet (Pravidla pro organizaci studia PřF čl. 17 odst. 2). Podmínkou získání zápočtu je pravidelná aktivní účast na cvičeních, předávání vlastní práce ve formě souborů cvičícímu, a to včetně případné zápočtové písemné práce. Bližší podrobnosti upřesní cvičící.
Cvičení však v žádném případě nenahrazuje přednášku,
pouze ji doplňuje. Dává příležitost procvičit si
vcelku nezávazně základní pojmy i metody. Využijte
cvičení co možná nejaktivněji, usnadní to
zkoušku.
U zkoušky má student projevit především znalost základních pojmů a metod z přednášky a souvislostí mezi nimi. Má ukázat, že dovede samostatně řešit úlohy obdobné těm, které se řešily na přednášce či na cvičení. Zkouška probíhá zpravidla ve stejné učebně jako cvičení. Student má právo nejvýše na tři přihlášení ke zkoušce (Pravidla pro organizaci studia PřF čl. 17 odst. 4). Při zkoušce dostane každý student individuálně zadané úlohy,. U některých se očekává slovní odpověď například vysvětlující daný pojem. U dalších úloh je třeba vyřešit příklad podobný příkladům řešeným na cvičení. Zde se očekává zdůvodněná volba modelu a odpovídajícího testu a interpretace výsledku získaného pomocí počítače.
Přednáška
i
cvičení
jsou
připravovány se snahou o dialog. Věřím, že tato
výuka přispěje k
přesvědčení
o užitečnosti statistiky dřív, než dojde k hodnocení
vlastních
experimentů
v bakalářské či diplomové práci.
Cílem této výuky není zvládnout
spoustu vzorečků, ty jsou správně zapsány v
prověřeném počítačovém programu. Mnohem
spíš jde o
seznámení se způsobem uvažování
použitým ve statistice. Vzorečky jsou jen úsporným
zápisem důležitých myšlenek, postupů, principů
atd. Důležitější je to, co mají vzorečky
vyjádřit, než samotný formální
zápis. Dám přednost správnému
slovnímu vyjádření
příslušného principu před jeho nepřesným
zápisem pomocí neúplného či
nepřesného vzorečku. Na vzorečky, které je třeba si
zapamatovat, zvlášť upozorním, případně
nabídnu pomůcku k zapamatování.
Zmíněný dialog očekávám nejen na
cvičeních, ale také na přednášce.
Přednáška
bude založena (podobně jako v předchozích letech) na slajdech,
které budou postupně zveřejněny na internetu. Vyhrazuji si právo
tyto slajdy podle potřeby upravovat.
Literatura:
K. Zvára:
Biostatistika,
Karolinum Praha 1998, 2000, 2001, 2003, 2006, 2008
110112, 110214 - Karel Zvára