Obecné rady

Kyrgyzstán je civilizovaná země, asi jako Rusko. Trochu chudší, zato však o dost méně byrokratická. Ostatní věci tam (ne)fungují zhruba podobně.

Domorodci

Se dělí na Kyrgyzy a Rusy. Těch prvních je asi dvakrát tolik, v horách a ve středním Kyrgyzstánu nežijí Rusové vůbec. Všichni mluví rusky a Kyrgyzové navíc kyrgyzsky, což je něco jako turecky. Kyrgyzové vypadají mnohem optimističtěji než Rusové, kteří si po slovansku pořád na něco stěžují. K západním cizincům se každopádně všichni chovají hezky.

Kyrgyzové se zdají být spolehliví. Když řidič slíbí, že vás bude čekat v X hodin s autem před barákem, tak tam nejspíš bude minimálně 10 minut předem nervózně přešlapovat (aspoň tak vždycky bylo). Smlouvání, jako všude v Asii, existuje, ale je mnohem mírnější než v jižních zemích. Dohodnutá cena platí, ale občas se snaží získat další peníze za různé předem přesně nespecifikované služby - je proto dobré předem dohodnout plán co nejpřesněji.

Měna

1 Kč = asi tak 2 somy (2007). Nejspíš se to rychle mění. Kurzy na euro, dolar a většinou i rubl a kazašský tenge jsou velmi dobré ve smyslu, že rozdíl nákup-prodej je maličký. Směnáren je v Biškeku spousta, v turistických místech jako Karakol nebo Čolpon-Ata dost, a jinde vůbec.

Ceny jsou o něco menší než u nás: místní jídlo (chleba, trhy, ...) je tak za polovic, dovozové srovnatelné, lokální doprava prakticky zadarmo (autobus v Biškeku stojí 5 som), dálková srovnatelná (1-2 som za km), benzín levný (za polovic), ubytování taky poměrně (mimo Biškek lze bez problémů najít ubytování v soukromí za 100-200 som na člověka), hospody jsou levné a VYNIKAJÍCÍ - za 100 som se dá pořídit slušná žranice, a to dost kdekoliv. Pivo mají levné, ale nic moc: místní Arpa je poživatelná, kazašské nebo ruské je dražší a někdy i horší. Většinou stejně není na výběr.

Doprava

Ve východním Kyrgyzstánu jsou v podstatě tři silnice, po kterých něco jezdí: z Biškeku do Karakolu po severním břehu Issyk-Kulu, po jižním břehu, a odbočka z Balykčy na Naryn a Torugart. Pak už jen řada místních komunikací nevalné kvality a nevelkého provozu. Nová silnice vede do hor na jih od Karakolu, protože tam otevřeli obří zlaté doly, ale prý jsou tam nějaké restrikce na vstup. Je dobré vědět, že silnice, která je na všech mapách kreslena podle jižní čínské hranice (Kara-Saj - Inylček) neexistuje a nikdy neexistovala (jen na papíře) !!! Tečkovaně jsem naopak dokreslil užitečné silnice sjízdné teréňákem:

  

Na hlavních tazích fungují maršrutky (řádově 0.5-1 Kč/km, jak kde), taxiky (za skoro stejnou cenu, pokud je plné auto = 4 místa) a občas i autobusy (tak za polovic, i méně). Autobusy jsou znatelně pomalejší než maršrutky, a ty než taxiky. Taxik je všechno, co má kola. Platí se za obsazené místo, zavazadlový prostor většinou není; ukázalo se, že 10 lidí s batohama zabere přesně celou 14místnou maršrutku, až po střechu.

Auto se dá zpravidla pronajmout za cenu rovnou počtu sedadel krát obvyklá cena, resp. za cenu o něco vyšší než průměrnou do míst, kam jinak nic nejede. Za špatnou silnici se platí víc. Jsou silnice, kde nic jiného než terénní auta nebo velké náklaďáky neprojede - jako např. ta z Karakolu přes hory na jih ve chvíli, kdy trochu zaprší nebo zasněží, což může nastat kdykoliv (např. 9.7.2007). Kyrgyzové se řídí heslem "moje auto tudy projede". Kyrgyzové jsou veskrze optimisti a mají dost času.

Železniční nadšenci by ještě mohli vznést dotaz na jedinou kyrgyzskou trať. Tedy: není pravda, že provoz na trati Biškek-Balykčy byl zrušen (jak píše např. Lonely Planet)! Jezdí tam jeden pár vlaků denně, nahoru brzo ráno, dolů nějak odpoledne; trvá to pár hodin, což je asi 3x dýl než autobus. Trať se zdá být z technického hlediska velmi zajímavá, tedy aspoň ta část, která vede Čujskou soutěskou. Kromě toho jezdí pár lokálních vlaků z Biškeku na obě strany po té nížině a snad 1-2x týdně jezdí vlak přes celý Kazachstán až do Astrachaně a občas snad až do Moskvy. Železniční spojení s Alma-Atou bylo zrovna zrušeno.

Místní informace

Informace pro pohyb v civilizaci jsme čerpali z Lonely Planeta. Moc tam toho o Kyrgyzstánu není, ale to co tam je, tak docela sedí. Doporučujeme.

Informace pro pohyb v horách jsme čerpali z ruských otčetů. Jiná informace víceméně neexistuje, v angličtině nebo češtině je na internetu minimum užitečných informací. Otčety fungují tak, že skoro každá ruská výprava sepíše zprávu o svém pochodu a uloží ji v horším případě do klubové knihovny a v lepším případě na web. Na rozdíl od většiny českých cestopisů, kde se dozvíme, že v 14:43 jsme potkali domorodce s kozou, a k večeři jsme měli špagety s kečupem, se z ruských otčetů dozvíme především kudy lze přelézt obtížná sedla, co je na to potřeba za vybavení a jak dlouho to trvá (a taky kolik kilo špaget a kečupu s sebou táhli).

Otčety se nejlíp hledají na googlu s klíčovými slovy otčet, pochod, a názvem pohoří nebo sedla, které hledáte (pochopitelně v azbuce). Taky lze zkusit štěstí v některé z knihoven: Mountain.ru, Turizm, Skitalec, lib.ru a další. Pro zajímavost, k naší cestě jsem probral zhruba 30 otčetů.

Jiných možností znám málo. Viděl jsem asi 2 špatné horské průvodce v angličtině. Horolezci mohou použít nové lezecké průvodce po Ala-Arče a Inylčeku (made in Kyrgyzstan, ale pěkně), viz závěr sekce o Biškeku. Domorodci, jako všude na světě, nemají ponětí o tom, co kde v horách je, přestože vehementně tvrdí pravý opak. (Výjimkou se zdají být horští vůdci a alpinisti.)

Registrace, povolení

Není jasné, zda je potřeba pro pobyt v Kyrgyzstánu registrace nebo ne. Tak jsme ji radši měli, zařídil nám ji za drobný obolus Chanin (viz níže).

Do pohraniční zóny je potřeba propusk, což je papír se sedmi razítky a pěti podpisy, z čehož je vidět, že jej za nás musí někdo vyřídit, pokud nechceme trávit v Karakolu 14 dní. Zařídil nám ho za ne úplně drobný obolus Chanin (viz níže).

Do národního parku v údolí Karakol se platí vstupné. Vybírá ho jégr, který po tom údolí pobíhá s flintou a hromadou dokumentů, které dokazují, že si nevymýšlí. Platí se něco jako 500 som na člověka za celou dobu a ještě asi 200 som za stan a noc, nebo tak něco, dostali jsme na to stvrzenku. Národní park je vymezen dost přesně tím údolím, tj. o údolí vedle už je to zadarmo. Při noclehu v alplágru se jégrovi neplatí (nýbrž ta samá částka se odevzdá správci, viz níže).

Do zapovědniků se smí jen se speciálním propuskem, což taky stojí peníze. V Karakolské oblasti je nový zapovědnik sněžného barsa, který zahrnuje celý hřbet Ak-Šijrak a část údolí řeky Saryčat na jižní straně Těrskeje. Naštěstí jsme tam nebyli, ale Chanin tenhle propusk umí zařídit taky (viz níže).

Na západním okraji hřbetu Ak-Šijrak na řece Kumtor vznikly nedávno obří zlaté doly, na jejichž území je vstup přísně zakázán. Už stihli zlikvidovat několik kopců a obsadili např. jazyk ledovce Petrova (na ledovec se tedy v principu smí, ale ne tudy). Propusk není možné získat nijak. Velmi doporučuji podívat se na to místo na GoogleEarth, je to drsný. Zde je hrubý obrys hranic naleziště (vpravo nahoře je řeka Saryčat, doleva odtéká Kumtor):

Mapy

Mapy se dají sehnat dvou druhů: hřebenovky a topografické. Potřeba je oboje, a ještě navíc klasifikátor sedel. Vše se dá hledat na googlu a pravděpodobnost nálezu se zvýší z mála na hodně, když zadáte dotaz v ruštině; vyplatí se taky hledat soubory s názvy připomínajícími konkrétní číslo listu. Toto je klad listů topografických map Kyrgyzstánu v měřítku 1:100000, čtverce mají rozměr cca 40x40km:

Čísla listů, které se vztahují k naší cestě (místo čísla 11 může být písmeno K):

Zde jsou hřebenovky, které jsem sehnal:

Chanin

Po vzoru ruských výprav jsme se rozhodli využít služby "turfirmy", neboli člověka, který umí spolehlivě zařídit následující věci: Nakonec jsme se domluvili s bývalým horolezcem Igorem Chaninem (firma Alptur Issyk-Kul), protože se nám zdálo, že chápe nejlépe naše potřeby a nesnaží se nám vnutit nesmysly. Byli jsme s ním naprosto spokojeni. Kontakt: (V ruských otčetech lze nalézt asi pět podobných firem, na žádnou si nikdo v zásadě nestěžoval.)

V Biškeku nám Chanin doporučil ubytování v internátě, viz sekce o Biškeku. V Karakolu vlastní barák, který se chystá zrekonstruovat, ale přespat tam lze, byť v dosti polních podmínkách. Na trasu Biškek-Karakol nám dohodil maršrutku (s minimální provizí), která nás odvezla od baráku k baráku. Vlastní vachtu, což je veliký náklaďák pro zhruba 15 lidí, který projede skoro všude, malý terénní GAZ, který projede skoro všude, několik pucfleků, který to uměj řídit, a řadu kontaktů. Taky vlastní alplágr v dolině pod pikem Karakol. Je schopen dodat i horské průvodce a nosiče a zřejmě i cokoliv jiného. Ví toho o horách hodně a jeho informace se zdají být spolehlivé (na rozdíl od většiny ostatních domorodců). Orientační ceny (2007):

Těrskej nebo Inylček?

Nejnavštěvovanější části centrálního Ťan-Šanu jsou Těrskej Alatau a oblast Inylčeku. Ledovec Inylček je něco, co jsem nikdy nikde jinde neviděl - krajina jak z jiné planety, ohromné rozměry všeho okolo. Na druhou stranu, není tam nic moc jiného, nic tam neroste, nežije,... a vzdálenosti jsou obrovské, cesty jednotvárné (jak pěší část, tak doprava na místo). Naopak Těrskej je velice rozmanitý, každé údolí je unikát s nádhernými výhledy, jezery, různorodou vegetací... ale v podstatě podobný charakter jako v Alpách nebo na Kavkaze, akorát samozřejmě méně civilizovaný. Další výhoda Terskeje je jeho dostupnost - dá se tam dojet z Karakolu za hodinu za pár peněz s kýmkoliv. Naopak doprava na Inylček je drahá, dlouhá, komplikovaná, musí se zařídit předem.

Co se týče obtížnosti: na Těrskeji lze udělat trasa v zásadě libovolné obtížnosti, od chození po (víceméně) cestách, až po náročné horolezecké výstupy. Nejvíc toho Těrskej nabízí při obtížnostech 2A-2B, pak lze přejít hlavní hřeben a vidět to nejlepší. My jsme chodili max. 1B, což je asi tak nejvíc co lze dělat s minimem zkušeností a vybavení (mačky, cepíny, jištění na ledovci, ale žádné lezení). Trasa byla pěkná a celkem logická, ale na/za hlavní hřbet jsme se nedostali. Oblast Inylčeku nabízí menší variabilitu. Pokud se výprava omezí na údolí, to nejlepší neuvidí (jako my). Jakékoliv přechody hřbetů v centrální části jsou nejméně 3A, tj. seriózní horolezecký výstup. Horní hranice obtížnosti je neomezená, nejslavnější výstupy v oblasti jsou Chan-Tengri a sedmitisícovka Pik Pobedy.

Na východě Kyrgyzstánu jsou i další pěkná pohoří. Hodně se jezdí do těch hor co jsou mezi Issyk-kulem a Alma-atou, ale spíš z kazašské strany. Jedno z nejhezčích pohoří je Ak-Šijrak, ale ten je extrémně nedostupný (viz též sekce o nalezišti Kumtor). Dosud neobjevená místa zřejmě skrývá řada hřbetů od Těrskeje na západ (směrem k Narynu) - přestože mají kolem 5000 metrů, ani mezi ruskými turisty se o nich mnoho neví.

ZPĚT na hlavní stránku