Obecný popis spojení
Poznámka na úvod: zde najdete teoretické zázemí k naplánování cesty.
V praxi je ovšem (všude na Balkáně) ve hře velký náhodný faktor, proto
nahlédněte i do sekce konkrétní jízdy, která podá
neméně užitečných informací.
Zřejmě nejlevnější způsob je autostop. Není to ovšem
zrovna nejrychlejší. Navíc v Rumunsku
je zvykem za stop platit, a to poměrně hodně - až 0.5 Kč/km/osoba
(dost se to liší). Někdy sice po cizincích nic
nechtějí, ale na druhou stranu jsem slyšel, že po někom byly peníze dost
brutálně vymáhány. Je dobré se informovat předem. Taky je rozdíl
mezi řidiči, co berou, když někam jedou sami, a mezi těmi, co fungují
spíše jako ilegální taxíky - a že jich je hodně, zvlášť u maďarských
hranic. Celkem standardní způsob stopování je, že stojíte na autobusové
zastávce, nijak nemáváte a občas zastaví nějaký domorodec a nabídne
vám svezení. Ve vesnicích s hlavní silnicí lze postávat kdekoliv, kde
se dá zastavit.
Další možnost je přímý autobus. Jakýkoliv zájezd vyjde ukrutně draho - pod
4000 Kč se nedostanete. Vyjímku tvoří
CK Jenda, který
vypravuje autobusy více či méně nepravidelně z Brna na maďarsko-rumunskou
hranici, do Oradey, Aradu i do některých hor. Ceny jsou cca 1200-1500 Kč (zpáteční
lístek do Oradey), ale v nelukrativních termínech se dá jet i za lukrativních 200 Kč (1 směr).
Nezkoušel jsem osobně, zkoušel kamarád, vcelku spokojen.
Info viz jejich web.
Další možnost je přímý vlak. Jenže jen jízdenka do Aradu stojí
pár tisíc. Pokud by člověk měl nějaké forinty a leie, nabízí se
následující možnost. Koupit si jízdenku na maďarskou hranici, pak u
maďarského průvodčího s mírným příplatkem jízdenku na rumunskou hranici a
u rumunského průvodčího totéž do Aradu. Neznám nikoho, kdo by to zkoušel, takže
nevím, kolik činí maďarský či rumunský příplatek za koupení lístku ve vlaku (na
vnitrostátním úseku nám připočítal cca 50 Kč, ale na hranicích se může lišit).
Zato jsem slyšel, že obě hranice
lze přejet za úplatek průvodčímu. Na slovensko-maďarské hranici prý řádově 20-30 DM
za 2 lidi, na rumunské dle nálady 0 až velmi mnoho.
Forinty jsou občas k dostání na Václaváku, ale za zlodějský kurz.
Dále je možná kombinace této a následující metody. Mezi Slovenskem a
Maďarskem jsou k mání velmi levné zpáteční jízdenky (jen o málo dražší než
vnitrostátní jízdné). Je tedy možné na Slovensku koupit lístek až na
rumunskou hranici. Nevýhoda: nutnost vracet se stejnou cestou a mírně vyšší
náklady. Výhoda: časová úspora.
No a pak je tady možnost pro nás chudé - jet per partes,
neboli od hranice k hranici. To vyjde každopádně nejlevněji (nepočítaje
Jendu ve vhodný termín).
- Čechy - maďarská hranice - preferuji vlak,
který vyjde na Slovensko levně a jezdí často
- maďarská hranice - lze překročit v
- Bratislavě - autobus nevímkolik od Nového mostu (to je ten s rozhlednou)
směr Čunovo, vystoupit tam kde bus odbočuje z výpadovky na Maďarsko do Čunova
(je to asi 0.5 km od celnice), přejít hranici a pokračovat pořád rovně,
nádraží je na druhém konci Rajky, tj. další asi 2 km. Nevýhodné, protože maďarské
dráhy jsou dražší, než slovenské - i když v poslední době jen o fous.
- Komárně - nejrychlejší - od nádraží do centra (pořád rovně),
na Tržničném náměstí doprava, přes most
(celnice), směnárna na mostě (2001 dávali 700 Ft / 100 Kč) nebo kousek za mostem na kraji
města (2001 dávali 710 Ft / 100 Kč, ve městě všude stejné kursy), nádraží Komárom
hned za mostem doprava (celé se to dá stihnout i s výměnou peněz za
45 minut)
- Štúrovu - nejlevnější, ale nejpomalejší - z nádraží k Dunaji to
je asi 3 km, takže to chce použít MHD.
Pak je třeba jet přívozem do Ostřihomi a v Ostřihomi jsou to další asi 3 km, které
nedokážu popsat, ale zde je mapa (opět je vhodné použít MHD).
Údajně byl nebo brzy bude otevřen nový most přes Dunaj.
- hranice - Budapešť - z Komárom jezdí přibližně
každé dvě hodiny rychlík (1:15), každé dvě hodiny osobák (1:45),
z Ostřihomi asi každé 2 hodiny osobák (2:15)
- Budapešť - mezi nádražími Déli, Keleti, Nyugati, Kobánya-Kispest
jezdí metro; ze stanice Kelenfold jezdí tramvaj 49 na křižovatku všech linek
metra Deák tér; mezi Nyugati a Keleti je nejlepší jít pěšky: když vylezete
z Ny., dáte se vlevo a půjdete asi 20 minut po bulváru s tramvají, až
dorazíte na křižovatku s Rákoczi út, tak vlevo (na rohu Meinl), Keleti už je v dáli vidět;
naopak: od Keleti směrem do města po Rákoczi út = dál ve směru vlaku,
po asi 10 minutách na velké křižovatce kde je na rohu Meinl doprava,
za 20 minut jste na Ny. Nouzový nocleh: z Keleti jděte po levé straně kolejiště,
vlevo stojí Népstadion, přelézt plot, dá se spát na tribunách nebo
na trávníku pod nimi
- Budapešť - Rumunsko
- autobus - z parkoviště od stanice metra Népstadion odjíždí
autobusy do Rumunska. Jsou to rumunské společnosti a tomu odpovídá jak
stav strojů, tak možnost zjistit kdy co kam jede.
Zde jsou
jízdní řády, ale netestoval jsem, zda podle nich autobusy jezdí.
Výhodou je cena a rychlost.
Než jsem objevil tyto jízdní řády, dělal jsem to tak, že jsem příjel
do Budapešti, podíval se na Népstadion, jestli něco
jede požadovaným směrem, a když ne, tak se odebral na nedaleké Keleti pu.,
odkud jezdí vlaky na rumunské hranice. Autobusy jezdí zpravidla do některého
z maďarských měst v Rumunsku, což jsou zejména Sf. Gheorghe a Târgu Mureş.
Zastaví vám i cestou, ale nejspíš nesleví, takže hned za hranici to může vyjít
poměrně draho. Nejlíp se busem jede do zmíněných měst a okolí, tj.
např. Cluj, Braşov.
- vlak -
Pominu-li možnost uplacení průvodčího, nabízí se využití levných
příhraničních jízdenek. Ty jdou koupit pouze ve stanici velmi blízké
hranici a platí taktéž jen kousek na druhou stranu. Nedá se spolehnout na to, že
v pohraničním bodu vystoupíte, koupíte jízdenku a nasednete do stejného vlaku -
celník už vás nemusí pustit dovnitř (resp. vás nepustí včas ven).
Mezi Lokosházou a Curtici jezdí jeden pár osobáků a asi pět párů rychlíků
denně, mezi Biharkeresztesem a Oradeou tři páry vlaků denně. Pozor, osobák na
maďarské straně se mění v Rumunsku na rychlík! (podrobnosti viz zážitky)
- vlak + přes hranici pěšky - mně jsou známy dva použitelné přechody:
- Artánd-Borş: ze stanice Biharkeresztes je to na hranici asi 6-7 km,
z hranice do Oradey
asi 10-12 km (lze taxi za cca 5 DM, nebo po 7 km nasednout na tramvaj);
do B. to jede z Budapešti cca každé 2 hodiny, trvá to cca 4-5 hodin
- Nagylak-Nădlac: ze stanice Nagylak to je na přechod asi 200 metrů,
do stanice Nădlac pak asi 4 km přes celé město (pořád po hlavní, nebo lze i přes
vesnici)
- po Rumunsku - Jediný funkční systém veřejné dopravy je železnice.
Je dobré si najít spojení předem na internetu, ve stanicích jsou
psány pouze odjezdy ze stanice, kde stojíte. Dobrá investice je
jízdní řád, stojí 50000 lei (asi 80 Kč, 2001) a hodně Rumunů ho má s sebou.
Pozor, rychlíky (rapid)
jsou víc než dvakrát dražší než osobáky (persoane)!
Na accelerat se platí příplatek (suplement)
(asi 10 Kč) a často i místenka (asi 5 Kč), která ovšem leckdy těsně před odjezdem
už není k sehnání!
Kam koleje nevedou, jezdí občas autobus, ale obvykle lze těžko zjistit
kdy a odkud. Stop na vedlejších silnicích se obvykle neplatí nebo platí
mnohem méně, než na "dálkových" trasách. MHD funguje dobře, ale je marné hledat
plán linek nebo snad jízdní řády (i když, časy se mění).
Ještě jedna důležitá věc - kde vzít leie.
Velmi výhodné směnárny jsou přímo v celním prostoru silničních přechodů.
Naopak cikáni u hranice
mění špatně, je třeba smlouvat, ale ani tak to není úplně ideální.
Ve vnitrozemí je výhodné chodit do kamenných bank. V Aradu a v Oradei jsou
na nádraží non-stop směnárny, poměrně dobré kurzy.
A nejdůležitější na závěr: Palacinkáreň Lacinka v Bratislavě má otevřeno Po-Pá 11-20,
Ne 14-21. Proč je to nejdůležitější pochopí každý, kdo tam zavítá. Od hl.st. rovně k první
velké křižovatce, doleva cca 200 metrů.