MFF UK

Informace ke zkouškám z Matematiky IV

  1. Obecné podmínky:
    1. Zkoušku mohou skládat studenti, kteří mají předmět Matematika IV pro tento semestr řádně zapsán v Studijním informačním systému.
    2. Zkouška má dvě části - početní písemnou část a ústní pohovor. Obě části se konají distančně.
    3. K tomu, aby student mohl skládat ústní pohovor, musí úspěšně absolvovat početní písemnou část.
    4. Pokud student úspěšně absolvuje početní písemnou část, neuspěje u zkoušky a má právo na opravný termín, pak si musí zvolit jednu z následujících možností:
      • Buď si nechá započítat již složenou početní písemnou část s tím bodovým hodnocením, kterého dosáhl;
      • nebo bude skládat celou zkoušku znovu a k dosaženému hodnocení v již složené části se nebude přihlížet.
      Pokud student pro první opravný termín zvolí druhou možnost a opět zkoušku nesloží, pro druhý opravný termín se při první volbě započítává výsledek prvního opravného termínu a k řádnému termínu se nepřihlíží.
  2. Podmínky pro početní písemnou část:
    1. Skládá se z pěti příkladů.
    2. Za vzorové příklady lze považovat příklady z písemek z minulých let (viz archiv), jakož i příklady zveřejněné v systému Moodle.
    3. Struktura písemek bude přibližně stejná jako v LS 2011/2012 - první příklad na diferenční rovnice, lineární rovnice s konstantními koeficienty či Eulerovy rovnice; druhý příklad na rovnice se separovanými proměnnými či rovnice, které lze na tento tvar převést; třetí příklad na analýzu vlastností řešení autonomní rovnice; čtvrtý příklad na lineární rovnice prvního řádu, Bernoulliho rovnice či exaktní rovnice; pátý příklad na soustavy lineárních rovnic s konstantními koeficienty.
    4. Za řešení je možné získat maximálně 70 bodů - za každý příklad maximálně 14 bodů.
    5. Písemka bude zadána prostřednictvím systému Moodle. V určený čas bude zadání zpřístupněno. Student příklady vyřeší na vlastní papír. Tato řešení pak naskenuje či nafotí a nahraje do systému Moodle ve formátu PDF. Je také možno použít některou z aplikací pro ruční psaní (One Note atp.). I v tomto případě je nutné řešení nahrát ve formátu PDF.
      Na řešení příkladů má student 150 minut čistého času, dalších 20 minut je určeno na skenování, focení a nahrávání. Po uplynutí 170 minut budou nahraná řešení automaticky odeslána.
      Upozornění: Řešení je nutné nahrát ve formátu PDF. (Pro skenování mobilním telefonem do PDF se osvědčila aplikace Clear Scanner, kterou lze stáhnout zdarma na Google play i App Store.) Bude ovšem možné k jednomu příkladu nahrát více souborů (aby bylo možné nahrát částečné řešení a později ho doplnit).
    6. Řešení je vhodné do systému Moodle nahrávat průběžně. (Systém umožňuje nahrát již vyřešené příklady, případně i části řešení, pokud je potřeba.) Nahraná řešení je třeba uložit stiskem tlačítka Konec testu. Po jeho stisknutí se nahraná řešení uloží a je možné se vrátit k testu tlačítkem Návrat k pokusu. Řešení, která budou nahrána, ale nebudou uložena, systém neodešle.
    7. Při řešení je možno používat libovolnou literaturu (jako např. tabulky, skripta, poznámky z přednášek atp.), nikoli však výpočetní techniku (tj. kalkulačky či výpočetní software). Při hodnocení bude kladen velký důraz na postup a zdůvodnění jednotlivých kroků. Pokud budou nějaké kroky v řešení chybět, nebude příslušná část řešení uznána jako správná (i kdyby výsledek byl správný).
    8. Během řešení budou studenti zároveň přihlášeni do určené místnosti systému Zoom a budou mít zapnutou kameru, která bude zabírat pracovní plochu, a mikrofon. (V případě nadměrného rušivého hluku mohou být mikrofony vypnuty.) Není možné používat sluchátka, je třeba mít k dispozici reproduktor. (Viz též popis vybavení.) Průběh písemky bude nahráván a nahrávka bude archivována do konce následujícího akademického roku, v souladu s požadavky univerzity. Přihlášením se ke zkoušce student dává souhlas s nahráváním.
      Platformu Zoom je také možné použít k dotazům během písemky.
    9. Do určené místnosti systému Zoom se studenti přihlásí nejpozději 5 minut před začátkem písemky.
    10. Opravená řešení budou rovněž nahrána do Moodle. Případné nejasnosti bude možné konzultovat (e-mail, Moodle chat, Skype atp.).
    11. K bodům za vyřešené příklady se přičtou bonusové body získané za dobrovolné domácí úkoly, a to formou bonusu. Podrobněji: Nechť D značí počet bonusových bodů získaných za dobrovolné domácí úkoly a S značí součet bodů získaných za jednotlivé příklady početní písemné části. Pak za výsledek početní písemné části se považuje číslo P=min(S+D,70).
    12. Student úspěšně absolvuje početní písemnou část, pokud P>35. Při opravném termínu se postupuje stejně.
  3. Podmínky pro ústní pohovor:
    1. Ústní pohovor se koná po úspěšném složení teoretického testu.
    2. Za ústní pohovor je možné získat nejvýše 30 bodů.
    3. Není stanovena minimální hranice pro úspěšné složení. Konání ústního pohovoru není povinné v případě, že student z prvních dvou částí - po započtení bonusu za dobrovolné kvízy - získal dostatečný počet bodů pro složení zkoušky (viz body 4a,b níže).
    4. Ústní část se bude konat formou pohovoru přes platformu Zoom (případně jinou vhodnou platformu podle dohody). Bude spočívat v rozhovoru v délce maximálně 25 minut nad vylosovanou otázkou. Úkolem studenta bude zkoušejícímu odpověď vysvětlit způsobem prokazujícím porozumění.
    5. Seznam otázek k ústní zkoušce je k dispozici zde.
    6. Očekává se, že student bude mít odpovědi na tyto otázky rozmyšleny předem a nebude je vymýšlet teprve během ústního pohovoru. Ten bude mít formu přímé interakce, k níž samozřejmě patří kratší chvíle na rozmyšlenou, ale nikoli dlouhý čas na důkladnou přípravu.
      Při samotném pohovoru může student použít předem připravené poznámky v rozsahu maximálně 10 řádek psaného textu písmem běžné velikosti na papíru formátu A5. Mají sloužit jako základní body, z nichž bude při odpovědi vycházet, nikoli jako úplný zápis řešení, který by stačilo přečíst. Tyto poznámky si student může vzít bezprostředně po zadání otázky. (Při ústním pohovoru je žádoucí rovněž mít připraven čistý papír a psací potřeby k použití při vysvětlování.)
    7. Nehodnotí se samotná znalost správné odpovědi, ale schopnost odpověď zdůvodnit a vysvětlit zkoušejícímu.
    8. Pokud se pro zdůvodnění využívá některá z vět v kurzu dokázaných, může být student dotázán na základní kroky důkazu této věty.
  4. Hodnocení zkoušky:
    1. Pro účely hodnocení zkoušky se použijí následující hodnoty:
      • P, tj. výsledek početní písemné části podle bodu 2k.
      • U, tj. počet bodů získaných za ústní pohovor (U=0, pokud se student ústního pohovoru nezúčastní).
    2. Student složí zkoušku, pokud P>35 a P+U>50. V případě, že zkoušku nesloží, získá známku F.
    3. Pokud student zkoušku složí, známka bude určena podle tabulky doporučené FSV UK na základě celkového počtu bodů, který je roven Z=P+U.
  5. Termíny zkoušek:
    1. Bude vypsáno celkem 5 termínů zkoušky:

      Početní písemná částÚstní pohovor
      1. termín Úterý 8.6. od 8:30 9.6.-11.6.
      2. termín Úterý 15.6. od 8:30 16.6.-18.6.
      3. termín Pondělí 28.6. od 8:30 30.6.-2.7.
      4. termín Pondělí 12.7. od 8:30 13.7-15.7.
      5. termín Pondělí 13.9. od 8:30 15.9.-17.9.

    2. Termíny písemek budou vypsány v SISu. Tam je třeba se zapsat do určeného termínu. V případě, že se student přihlašuje na opravný termín, přičemž početní písemnou část má již splněnou a chce si ji nechat uznat (v souladu s pravidly výše), zapíše se na termín písemky, ale zúčastní se až ústního pohovoru.
    3. Termíny ústních pohovorů mohou být po dohodě přizpůsobeny.
    4. Na písemku je třeba se přihlásit prostřednictvím SIS do termínu tam nastaveného. Pokud se student nepřihlásí, zkoušející má právo mu skládání zkoušky neumožnit.
    5. Jiné termíny než výše uvedené nebudou.